دریافت*بررسی ضرورت گفت‏وگوى اديان و مذاهب اسلامى (گفت‏وگو با آيت‏الله سيدمحمدحسين فضل‏الله)*

بررسی ضرورت گفت‏وگوى اديان و مذاهب اسلامى (گفت‏وگو با آيت‏الله سيدمحمدحسين فضل‏الله)|eu
این فایل درباره ی بررسی ضرورت گفت‏وگوى اديان و مذاهب اسلامى (گفت‏وگو با آيت‏الله سيدمحمدحسين فضل‏الله) می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 20









اشاره



آيت‏الله سيدمحمدحسين فضل‏الله در سال 1314 شمسى در نجف اشرف ديده به جهان‏گشود. پدر ايشان، آيت‏الله سيد عبدالرئوف فضل‏الله، از علماى بزرگ لبنان بود كه مدارج‏علمى را تا مرجعيت در حوزه علمى نجف پيمود و در سال 1332ش. به جبل عامل لبنان‏بازگشت. سيد محمدحسين پس از بازگشت پدر همچنان در حوزه نجف ماند تا به‏تحصيل علوم دينى ادامه دهد. وى در مدت تحصيل از محضر آيات عظام شيخ حسين‏حلى، ملاصدرا قفقازى، سيدمحمود شاهرودى، سيدمحسن حكيم و ابوالقاسم خوئى‏بهره‏هاى فراوان برد.



در دوره نوجوانى، همراه با پسرخاله خود، شهيد سيد مهدى حكيم، فرزند آيت‏الله العظمى‏سيد محسن حكيم، مجله‏اى را به نام الادب راه‏اندازى كرد و از سال 1338 ش. با انتشارمجله الاضواء از سوى «جماعة العلما»ى نجف به طور جدى وارد عرصه فعاليت فرهنگى‏و مطبوعاتى شد. مديريت اين مجله به صورت مشترك به عهده سيد محمدباقر صدر،سيد محمد حسين فضل‏الله و شيخ محمدمهدى شمس‏الدين بود. سرمقاله‏هاى سال‏نخست اين مجله را سيد محمدباقر صدر با عنوان «رسالتنا» و سرمقاله‏هاى سال دوم راسيد محمدحسين فضل‏الله با عنوان «حكمتنا» نگاشته‏اند.



آيت‏الله فضل‏الله در سال 1345 ش. دعوت بنيانگذاران «جمعية اسرة التآخى‏» در شرق‏بيروت را پذيرفت و به عزم اقامت دائم به لبنان رفت. او همواره پيشگام و پرچمدارگفت‏وگو و روادارى بوده است و امروزه در عين داشتن جايگاه مرجعيت مذهبى شيعيان، ازقدرت و نفوذ فكرى فراوانى نيز در ميان اهل سنت، مسيحيان و دروزيان برخوردار است.



هفتاد و سه عنوان كتاب از ايشان منتشر شده است كه شامل پانزده عنوان تقريردرس‏هاى خارج فقه و رساله‏هاى عملى و علمى، شش عنوان در موضوعات قرآنى، چهل‏و نه عنوان در موضوعات متنوع انديشه اسلامى و سه مجموعه شعر است. موضوع‏گفت‏وگوى اديان و مذاهب در آثار ايشان جايگاه ويژه‏اى دارد.



كتاب الحوار فى القرآن نخستين بار در سال 1354 ش. به چاپ رسيد و تاكنون بيش ازده بار در بيروت و قم تجديد چاپ شده است. ايشان همچنين در كتاب‏هاى فى آفاق‏الحوار الاسلامى المسيحى و الاسلام و المسيحية، اسلوب الدعوة فى القران، حوارات فى‏الفكر و الاجتماع و السياسية، و حركة النبوة فى مواجهة الانحراف به موضوع گفت‏وگوپرداخته‏اند.



ايشان مقدمه كتاب الحوار فى القرآن را با جمله زيباى «فى البدء كان الحوار» (در آغازگفت‏وگو بود) آغاز مى‏كند و اين جمله او «لامقدسات فى الحوار» به ضرب‏المثل تبديل‏شده است.



از نگاه شما چه ضرورتى در گفت‏وگوى اديان و نيز مذاهب‏اسلامى وجود دارد؟



على‏رغم همه اختلاف‏هاى فكرى و عملى، ارتباط انسان‏ها با يكديگر امرى است‏اجتناب‏ناپذير، هر چند ميان آنها تعارض كلى وجود داشته باشد; زيرا جدايى انسان‏هارشد و تعالى انديشه را متوقف مى‏سازد و مانعى مى‏شود در برابر آزادانديشى حقيقى‏نسبت‏به مسائل زندگى. آدمى به تنهايى نمى‏تواند به وجود آورنده تعامل با ديگران‏باشد، بلكه بايد در فعال كردن برآيندهاى تجربه فكرى و عملى خويش با ديگران همدل‏و انباز شده، از تجربيات ايشان برخوردار گردد. گفت‏وگو نقطه آغاز فرآيند هم‏انديشى وهمدلى است.





مطالب دیگر:
تحقیق نکات اخلاقی در نهج البلاغهتحقیق کرامت نان در اسلام از تولید تا مصرفتحقیق نتايج و تاثیر پيامدهاي سياسي انقلاب اسلامي ايرانتحقیق معجزه راه شناخت پیامبرانتحقیق چگونگی به خلافت رسيدن ابوبكر و فعاليت هاي حضرت علي (ع)تحقیق تحلیل خلقت انسان از دید قرآنتحقیق رابطه دین و لیبرالیسمتحقیق نشانه هاى ظهور امام زمانتحقیق علائم ظهور امام زمانتحقیق نشانه‌ هاي ظهور از نگاه امام علی (ع)تحقیق تاثیر و نقش امامت در رشد معنوي جامعهتحقیق نقش خانواده در تربیت عبادی نماز و فرزندانتحقیق نقش روشنفکران شیعه و سنی در اتحاد مسلمانانتحقیق نقش محبت در تعليم و تربيت فرزندانتحقیق نظام خانواده در اسلامتحقیق تحلیل نظريه هاي انقلابتحقیق نفسانیتتحقیق تاثیر دین در کاهش ناهنجاری‌ های اجتماعیتحقیق نقش اخلاق و مشورت در سیره عملی پیامبر اسلامتحقیق تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در برقراری امنیت اجتماعیتحقیق تاثیر دانشجویان در تحولات سیاسی اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (ره)تحقیق تاثیر ‌انديشه مهدويت در منزلت شيعهتحقیق تحلیل نماز به زبان سادهتحقیق نگاه های اهل سنت و جابجا کردن تاریخ بعثت پیامبر و بدعت گذاردن در دین اسلامتحقیق وقف در فرهنگ اسلام