دریافت*نگاهی به دين و دين ‏پژوهى در روزگار ما (گفتگو با دكتر داريوش شايگان)*

نگاهی به دين و دين ‏پژوهى در روزگار ما (گفتگو با دكتر داريوش شايگان)|eu
این فایل درباره ی نگاهی به دين و دين ‏پژوهى در روزگار ما (گفتگو با دكتر داريوش شايگان) می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 57









دكتر داريوش شايگان به سال 1313 در تهران زاده شد. تحصيلات ابتدايى و متوسطه را در مدرسه سن‏لويى، كه زير نظر پدران لازارى اداره مى‏شد، گذراند. در پانزده سالگى، زمانى كه هنوز دوران دبيرستان را به پايان نرسانيده بود، راهى انگلستان شد و اين مقطع را در آن كشور تكميل كرد. سپس راهى ژنو شد تا بنا به تمايل پدرش در رشته طب تحصيلات خود را ادامه دهد، اما به زودى دريافت كه از شوق و رسالت ديگرى برخوردار است; پس رشته تحصيلى خود را تغيير داد و هم‏زمان در گرايش‏هاى حقوق، فلسفه و زبان‏شناسى به تحصيل دانش پرداخت. آشنايى با آثار رنه گنون و نيز كشف كارل گوستاو يونگ و ژان‏هربر او را به‏افقهاى نوينى رهنمون شد. ژان هربر، استاد او در درس اساطير هند، وى را با نبوغ حماسى هند آشنا كرد. از اين پس وى زبان سنسكريت را فرا گرفت و در تهران با يارى برهمن ايندوشكر مطالعات عميقى را در زمينه ادبيات هند آغاز كرد كه به ترجمه بهگودگيتا به فارسى انجاميد، كتابى كه هرگز منتشر نشد. اما در همين زمينه كتاب اديان و مكتب هاى فلسفى هند را در سال 1346 منتشر كرد. در اوايل سال‏هاى 1340 توسط سيد حسين نصر به حلقه اصحاب تاويل، كه هانرى كربن نيز در زمره آن بود، پيوست، حلقه‏اى كه به طور منظم با علامه طباطبايى نشست و گفت‏وگو داشت. شيفتگى او نسبت‏به هانرى كربن در نهايت‏به تاليف كتاب هانرى كربن و آفاق تفكر معنوى در اسلام منتهى شد، همچنان كه او همواره خود را تحت تاثير جذبه معنوى مرحوم علامه طباطبايى يافته است.



او از محضر ديگر حكيمان سنتى ايران، يعنى مرحوم حاج ابوالحسن رفيعى قزوينى، مرحوم محى الدين الهى قمشه‏اى واز همه بيشتر سيد جلال الدين آشتيانى كه به تعبير او آخرين شهاب‏هاى نورانى دنياى حكمت و فرزانگى بوده و هستند، نيز بهره‏ها برده است.



داريوش شايگان، چنان كه خودش گفته است، دوره‏هاى مختلف هندى، اسلامى، تطبيقى و انتقادى را از سر گذرانده است، دوره‏هايى كه در جهت دهى به شخصيت فكرى و روحى و نيز آثار مكتوبش اثرگذار بوده است. از ديگر آثار مهم وى مى‏توان به آسيا در برابر غرب، آيين هندو و تصوف و انقلاب مذهبى (به زبان فرانسه) اشاره كرد.



جناب استاد، اگر موافقيد از هند شروع كنيم كه گويا تعلق خاطر زيادى به آن داريد.



اصولا هند براى من جذاب بود، ولى آنچه بيشتر توجه مرا جلب كرد، پديده مهمى است كه در زمان اكبر شاه گوركانى و بعد از او، در زمان جهانگير و جهان‏شاه، شكل گرفت و آن ترجمه رساله‏هاى سنسكريت‏به فارسى است. در آن زمان پنجاه - شصت رساله به فارسى ترجمه شد.



گويا رساله دكترى شما هم در همين زمينه بود.



بله; داراشكوه براى من خيلى مهم بود. وى كتابى نوشته است‏به نام مجمع البحرين، همان كتابى كه باعث مرگش شد. داراشكوه در اين كتاب سعى كرد دين هندو را، كه به عقيده او دين موحدان است، با دين اسلام آشتى بدهد. از آن‏جا به بعد رشته من تطبيقى شد; البته نه تطبيق بين اديان، بلكه تطبيقى بين اوضاع فعلى اديان در هند، ايران و چين، آن هم در ارتباط با تحولات دنياى جديد. چيزى كه براى من خيلى جالب بود اين بود كه وقتى تمدن‏هاى بزرگ آسيايى را نگاه مى‏كنيد، چه تمدن اسلامى و چه تمدن‏هاى هند و چين (البته در مورد ژاپن فرق مى‏كند، چون كشور جوان‏ترى است)، مى‏بينيد كه در قرن هفدهم ميلادى تقريبا قدرت خلاقيت اين‏ها به پايان مى‏رسد و اين عجيب است كه همه آن‏ها با هم و در يك مقطع زمانى دچار اين وضعيت مى‏شوند. قرن هفدهم ميلادى هم‏زمان با ملاصدرا در ايران و آخرين كارهاى بزرگ در هند و هم‏زمان با دورانى است كه در چين به آن دوران رجعت و بازگشت مى‏گويند. زمانى كه صحبت از رجعت مى‏شود يعنى ديگر حرفى براى گفتن وجود ندارد و بايد به گذشته‏ها برگشت. جالب اين‏جاست كه در غرب، قرن هفدهم آغاز تفكر دكارت است; مثل اين‏كه حركتى در حوزه‏اى به پايان رسيده و حركتى از جاى ديگرى شروع شده است. من نمى‏خواهم ارزيابى كنم كه كدام خوب يا بد است. به هر حال تمدن‏هاى بزرگ به يك اوجى مى‏رسند و آن‏گاه از بين مى‏روند; مثل بناى بزرگى كه آخرين سنگ‏هاى آن را مى‏گذارند و بعد به تماشاى آن مى‏نشينند. از آن به بعد تمام اين فرهنگ‏ها حالت انفعالى پيدا مى‏كنند و به تفسير آثار قدما و تفسير بر تفسيرها رو مى‏آورند و همين‏طور ادبيات تفسيرى عظيمى به وجود مى‏آيد كه بيشتر حالت تماشاگرى دارد، چه در هند و چه در چين و چه در ايران. براى من خيلى جالب بود كه بدانم چرا چنين وضعى پيش آمده است





مطالب دیگر:
📂شرایط عمومی پیمان - word📂طرح توجیهی تولید الكترود باظرفیت 2500 تن در سال📂مفاهیم شبکه اینترنت با تصویر📂دانلود مجموعه تصاویر لایه باز پیراهن مردانه جهت استفاده در عکاسی پرسنلی📂جزوه سامانه های كلرزنی و حوادث مربوطه📂روشهای بازیابی و احیای چاه های آب (فایل پاورپوینت پی دی اف شده)📂جزوه درس مبانی مهندسی نرم افزار کاردانی📂طرح توجیهی فنر تخت اتومبیل باظرفیت 1100 تن در سال📂طرح توجیهی تولید فرش چله ابریشم باظرفیت 500 متر مربع در سال📂طرح توجیهی تولید فرش پشمی به ظرفیت 1200 مترمربع در سال📂پاورپوینت محاسبه انرژی مصرفی هنگام استراحت، اجرای فعالیتهای زیر بیشینه و بیشینه در دوران رشد📂بررسی مجازات اعدام، تفاوت آن با قصاص و خودکشی - word📂آشنایی با بحران زدگی در کودکان📂دستورالعمل انتخاب، نصب و نگهداری فلومترهای موجود در صنعت آب و فاضلاب📂جزوه فناورى نانو در صنعت آب و فاضلاب📂بررسی مجازات اعدام، تفاوت آن با قصاص و خودکشی -Power point📂طرح توجیهی تولید پارچه های فلامینت در فیلامنت📂طرح توجیهی تولید انواع فیلم پلاستیکی چند لایه📂طرح توجیهی رادیاتورهای فولادی شوفاژ📂طرح توجیهی تولید گچ ساختمانی به روش سنتی باظرفیت 8500 تن درسال📂طرح توجیهی گچ قالب سازی باظرفیت 30000 در سال📂طرح توجیهی قند کبریتی با ظرفیت 1100 تن در سال📂طرح توجیهی تولید خیارشور، ترشی و مربا به ظرفیت 1000 تن در سال📂طرح توجیهی تولید خوراک دام و طیور با ظرفیت 15 هزار تن در سال📂تحقیق معدن چغارت و اسفوردی 51 ص